Lista neagră a practicilor comerciale interzise întotdeauna – UE

Lista neagră a practicilor comerciale interzise întotdeauna – UE

Lista neagră:
practici comerciale interzise

Anumite practici comerciale din Europa sunt interzise PERMANENT în cadrul prezentei directive. Cu alte cuvinte, aceste practici comerciale sunt considerate incorecte în toate împrejurările. O evaluare individuală pe baza prevederilor directivei nu este necesară.

Pentru a garanta faptul că comercianţii, specialiştii în marketing şi consumatorii cunosc acţiunile interzise, a fost redactată o Listă neagră cu 31 de practici incorecte.

omercianţii nu au voie să promoveze produse/ servicii la un preţ foarte mic dacă stocul disponibil este insuficient. Ei trebuie să le spună consumatorilor câte articole sunt disponibile şi cât timp rămâne valabilă oferta.

Caz real

Alex a văzut un afiş care anunţa următoarea promoţie specială: „Zburaţi la Barcelona cu numai 1 euro!”

Însă, când a încercat să facă rezervarea, biletele de avion la preţul de 1 euro nu mai erau disponibile. Alex a contactat serviciul pentru clienţi al companiei în cauză şi a aflat că tariful redus s-a aplicat doar pentru câteva bilete.

El a mers şi mai departe, adresându-se centrului naţional pentru consumatori. Acesta i-a confirmat că, în mod normal, compania ar fi trebuit să ofere un număr rezonabil de bilete la preţul anunţat, în funcţie de amploarea campaniei publicitare şi/sau să anunţe numărul biletelor disponibile la preţul special oferit.

La sugestia centrului naţional pentru consumatori, compania a retras anunţul, evitându-se astfel ca şi alţi consumatori să cadă în aceeaşi capcană.

Comercianţii trebuie să comunice preţul real al bunurilor şi serviciilor pe care le oferă. Nu au voie să pretindă că oferă anumite servicii adiţionale gratuite, atâta timp cât serviciile respective sunt deja incluse în preţul normal.

Caz real

Francesca s-a abonat la un serviciu de SMS. Ea a observat în partea de jos a paginii web un chenar cu textul „5 mesaje gratuite pe zi”. A făcut clic pe chenarul respectiv şi a ajuns la o altă pagină pe care era reluat acelaşi mesaj: „5 MESAJE GRATUITE PE ZI”.

A urmat toate instrucţiunile şi i s-a comunicat că a fost înregistrată şi că poate beneficia de serviciul SMS contra sumei de 3 euro pe săptămână. Francesca s-a întors la pagina iniţială şi, după ce a citit cu atenţie condiţiile de utilizare scrise cu litere de dimensiuni mai mici, şi-a dat seama că e vorba de un serviciu contra cost.

Verificaţi cu atenţie condiţiile când întâlniţi astfel de oferte.

Vânzătorii nu au dreptul să îi încurajeze pe copii să le ceară părinţilor să le cumpere anumite produse. Sunt interzise mesajele directe de tipul „Cumpără-ţi această carte acum” sau „Spune-le părinţilor tăi să-ţi cumpere acest joc”. Interdicţia se aplică în cazul tuturor mijloacelor de comunicare, inclusiv al televiziunii şi, mai ales, al internetului.

Caz real

Cécile a fost surprinsă când fiica ei a început să-i ceară insistent să-i cumpere un set de filme cu personajul principal din cartea preferată.

Ea a înţeles comportamentul copilului când a auzit următorul mesaj publicitar: „Cartea ta preferată a apărut acum pe DVD – spune-i mamei tale să ţi-o cumpere!”

Cécile s-a adresat autorităţii pentru protecţia consumatorilor, care i-a confirmat că se află în faţa unei practici abuzive şi a făcut plângere împotriva companiei pentru a o determina să renunţe la această campanie publicitară

Ori de câte ori un produs este promovat pentru valoarea sa terapeutică (vindecă alergii, stopează căderea părului, ajută la slăbit etc.), aveţi dreptul de a şti dacă aceste afirmaţii au o bază ştiinţifică. În multe cazuri ele nu sunt confirmate medical şi, în plus, sună prea bine ca să fie adevărate.

Caz real

Mario a primit o scrisoare de la o companie din altă ţară care pretindea că produsul pe care îl vinde îi regenerează părul în numai trei săptămâni.

Mario a decis să comande produsul, din moment ce scrisoarea promitea că a fost „încercat şi testat”. În realitate însă produsul nu fusese testat şi nici nu a funcţionat. Mario a contactat autoritatea naţională pentru protecţia consumatorilor şi a aflat că şi alţi clienţi nemulţumiţi de produs depuseseră plângere. A fost sfătuit să se alăture acţiunii judiciare intentate deja împotriva companiei.

 

 

Avocat al românilor din afara graniţelor ţării

 

https://www.coltuc.ro/blog/avocat-al-romanilor-din-afara-granitelor-tarii

https://www.facebook.com/pages/Avocat-al-romanilor-din-afara-grani%C5%A3elor-%C5%A3%C4%83rii/579577265441928

 

 

Lasă un comentariu