Open/Close Menu Coltuc si Asociatii - FIRMA NUMARUL 1 in Servicii de consultanta afaceri /gdpr/muncii/firme/recuperari creante/avocati afiliati Urmareste #livecoltuc

Vrei sa ai drum de acces la ansamblul rezidential?

Articol scris de Coltuc Marius Vicentiu,CEO https://coltucsiasociatii.ro/

Scopul acestui material este de a prezenta unele dintre solu╚Ťiile transpuse ├«n practic─â p├ón─â acum ├«n speran╚Ťa c─â aceste aspecte vor fi ├«ncetul cu ├«ncetul transparentizate . Si reglementate printr-un act normativ aplicabil cu titlu general.
Situa╚Ťia cu care ne confrunt─âm este de obicei urm─âtoarea: investitorul vrea s─â realizeze un nou proiect (de retail, birouri, reziden╚Ťial, logistic─â etc. Orice proiect nou av├ónd nevoie de acces la drumul public corespunz─âtor volumului de trafic generat) . Si pentru acesta trebuie s─â construiasc─â drumul de acces fie pe terenul s─âu, fapt care ar putea implica si l─ârgirea drumului public . Cu benzi de decelerare / accelerare ╚Öi/sau un eventual sens giratoriu. Fie pe terenul autorit─â╚Ťii publice locale (de exemplu, pe un fost drum de exploatare ├«n cazul terenurilor din intravilanul extins).

Legea nu ├«i ofer─â ├«n schimb investitorului solu╚Ťia prin care s─â poat─â, ├«n prima ipotez─â. S─â se asigure c─â la finalul lucr─ârilor drumul de acces devine un drum public.

In a doua ipotez─â, s─â construiasc─â pe terenul prim─âriei. Discu╚Ťia este bazat─â pe faptul c─â, de cele mai multe ori investitorii sunt dispu╚Öi s─â suporte toate costurile de construire ale accesului. C─âci altfel nu ar putea s─â ├«╚Öi dezvolte proiectul din punct de vedere urbanistic ╚Öi nici s─â ├«l comercializeze ├«ntr-un mod satisf─âc─âtor.

├Än lipsa unei reglement─âri care s─â stabileasc─â modalit─â╚Ťile de cooperare ├«ntre investitor ╚Öi autorit─â╚Ťile publice pentru realizarea. Pe costul investitorului, a unor astfel de drumuri, care ├«n final s─â fie clasificate drept drumuri publice. In practic─â s-au aplicat diverse mecanisme bazate pe prevederi legale generale din Codul Civil sau din Legea administra╚Ťiei publice locale (acum Codul administrativ).

Drumuri construite pe terenul investitorului

Pentru o lung─â perioad─â de timp, varianta cea mai des ├«nt├ólnit─â ├«n cazul drumurilor construite pe terenul investitorului . A fost aceea a dona╚Ťiei drumului c─âtre prim─âria local─â dup─â finalizarea lucr─ârilor de construire. Cu toate acestea. Din cauza faptului c─â o astfel de opera╚Ťiune necesit─â at├ót aprobarea dona╚Ťiei prin hot─âr├óre de consiliu local. C├ót ╚Öi semnarea contractului de dona╚Ťie (sau a accept─ârii dona╚Ťiei) de c─âtre primar, ├«n multe cazuri unele oferte de dona╚Ťie de drumuri . F─âcute de investitori nu au ajuns s─â fie efectiv acceptate de c─âtre autorit─â╚Ťile locale.

Cu nota c─â, ├«n cazul dona╚Ťiilor c─âtre stat (e.g. ├«n cazul sensurilor giratorii construite pe un DN), dona╚Ťia ar trebui aprobat─â prin hot─âr├óre de guvern.

O alternativ─â propus─â odat─â cu intrarea ├«n vigoare a Noului Cod Civil a fost renun╚Ťarea investitorului la dreptul de proprietate ├«n favoarea autorit─â╚Ťii locale . Printr-o declara╚Ťie autentic─â notarial─â ├«nregistrat─â la Biroul de Cadastru ╚Öi Publicitate Imobiliar─â. Cu toate acestea, nici aceast─â variant─â nu presupune automat transferul drumului c─âtre autoritatea local─â . Si transformarea acestuia ├«n drum public, deoarece dob├óndirea dreptului de proprietate r─âm├óne o op╚Ťiune . A autorit─â╚Ťii ce trebuie s─â adopte o hot─âr├óre de consiliu local ├«n acest sens.

├Än lipsa unei variante viabile pentru a putea conferi drumului construit de ei regimul de drum public. Unii investitori ╚Öi-au men╚Ťinut proprietatea asupra drumului (corelativ cu administrarea ╚Öi ├«ntre╚Ťinerea sa) . Dar i-au atribuit un regim de drum de utilitate privat─â deschis circula╚Ťiei publice.

Drumuri construite pe terenul prim─âriei

├Än acest caz, una dintre variantele aplicate ├«n practic─â este ├«ncheierea unui contract de asociere ├«ntre autoritatea local─â ╚Öi investitorului privat . In baza c─âruia acesta din urm─â construie╚Öte drumul integral pe costurile sale, urm├ónd ca la finalizarea lucr─ârilor prim─âria . S─â efectueze formalit─â╚Ťile necesare pentru clasificarea ca drum public. ├Än limbaj informal, investitorul ÔÇ×doneaz─âÔÇŁ lucr─ârile ╚Öi costurile de construire.

Aceste contracte de asociere nu beneficiaz─â ├«ns─â de un cadrul legal special, ci au fost bazate pe prevederi punctuale . Din Legea administra╚Ťiei publice locale, care nu con╚Ťin o indica╚Ťie expres─â cu privire la aplicarea respectivelor prevederi pentru realizarea unor drumuri publice. ├Än aceste condi╚Ťii, unele din p─âr╚Ťile vizate (fie investitori, fie autorit─â╚Ťi) . Pot avea reticen╚Ťe cu privire la caracterul adecvat al acestor asocieri, de╚Öi pe fond, ├«n cele mai multe cazuri. Incheierea acestor contracte de asociere nu ascunde nimic ilicit sau de rea credin╚Ť─â ci sunt bazate doar pe inten╚Ťia de a reglementa legal construirea unui drum public pe costul unui investitor privat.

├Än aceste condi╚Ťii, r─âm├óne o necesitate adoptarea unui act normativ special care s─â reglementeze condi╚Ťiile ├«n care investitorii pot construi astfel de drumuri, pe costul lor, ├«ntr-un mod transparent. Legal ╚Öi benefic at├ót pentru investitorul privat c├ót ╚Öi pentru comunitatea local─â.

P├ón─â atunci, este benefic─â ini╚Ťiativa unor autorit─â╚Ťi locale (e.g. Consiliul Local Cluj-Napoca) . Care reglementeaz─â astfel de situa╚Ťii prin hot─âr├óri de consiliu local ÔÇô privind, de exemplu. Condi╚Ťiile ├«n care drumuri de utilitate privat─â pot fi dob├óndite de prim─ârie, devenind drumuri publice.


Coltuc si Asociatii sai

#livecoltuc - coltucsiasociatii.ro Manager Coltuc Marius Vicentiu Whatsapp 0745 150 894
Write a comment:

Your email address will not be published.

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

┬ę 2019 by Coltuc

logo-footer